torsdag 22 oktober 2009

Älskade Thaimat...


Mycket bilder nu va? Hahaha, jag har äntligen tömt kameran för första gången på flera veckor ;-)
Mitt nya beroende är den underbara köttfärsen från Phuun Thai Se dock till att ni beställer lite mindre stark för den är sjuuuuuukt stark om man beställer orginal.
Nu är mitt nya projekt att hitta en variant av Thaiköttfärs som duger de dagar jag inte kan äta på Restaurang ;-)
Igår hittade vi en variant som var helt okej, inte alls som Phuun Thai men jag kan lätt äta den fler gånger ;-)
.
.
Ingredienser:
1 msk Currypasta (vi tog Masaman)
4 st salladslökar
½ rödlök
10 g ingefära, färsk, liten bit
1 st citrongräs
400 g blandfärs
1 msk matolja
1 tsk sambal oelek
2 msk fisksås
100 g spenat, färsk
Koriander efter smak (myyyycket enligt mig)
Thaibasilika efter smak
Lime efter smak
(Ev kokosmjölk om man vill)
Servera med t.ex Ris/bulgur/stora couscous

Tillagning:
1. Stek upp currypastan i olja. Skär löken. Skala och finhacka eller riv ingefäran. Banka på citrongräset med t ex skaftet på en kniv, dela det i 2 bitar. Bryn blandfärs och ingefära i oljan i en wok eller stekpanna.
2. Tillsätt lök, citrongräs, sambal, fisksås. Tillsätt spenaten precis på slutet. Plocka ev ur citrongräset och servera med ris.

1 kommentar:

  1. Det är väl sören vad du är duktig på att laga mat!! Tänk om jag hade pallat det hahaha. Mackor är vad jag orkar "tillaga" just nu

    SvaraRadera