tisdag 13 september 2011

Vad är det som händer?

För två veckor sedan var vi ju tvugna att ringa efter ambulans när Malcolm vaknade med svullen mun och skrek hysteriskt.

Ikväll vaknade han åter runt 22-tiden och skrek. Jag hörde direkt nere från bottenvåningen att det inte var samma skrik och även denna gången hade han svullen överläpp.
Eftersom det gick bra förra gången var jag lite lugnare nu och dessutom kippade han inte efter andan på samma sätt som sist även om han inte ville stänga munnen, inte dricka, inte ha napp...

Efter en stunds klappande och vaggande blev han lite lugnare och han slumrade till en kort stund. Men sen börjar kroppen "krampa" och det hysteriska skriket kom tillbaka.
Detta hände ett par gånger innan han lugnade ner sig ordentligt och somnade om för ungefär en halvtimme.

Ikväll pågick det betydligt längre men jag kände aldrig att det var någon fara med andningen. Däremot verkade han ha väldigt väldigt ont.
Trots att jag är försiktig med att ge smärtstillande (vill inte gömma några symptom) så fick han en liten dos och den verkar ha hjälp honom nu.

Så varför har han ont? Vad är det som händer i hans lilla kropp när det blir såhär?
Sist intalade vi oss att det var magen som strulade eftersom han bajsade stenhårt en stund efter ambulansen åkt härifrån
Idag har han dock bajsat normalt två gånger så nu blir jag tveksam till om det verkligen var det som spökade.

Sist hade han blivit vaccinerat en vecka innan "attacken" och idag fick han hepatit-A vaccin...slumpen? Ja förmodligen.

Tyvärr var det så dålig timing ikväll att R redan var på akuten som chafför så jag hade ingen bil hemma. Annars hade jag åkt in med honom eftersom det brukar vara betydligt enklare att hitta orsaken under tiden dom har ont, sen är det lite försent.
Men nästa gång åker vi in med honom vilken tid på dygnet det än är för han har mycket mycket ont och jag gillar inte att hans överläpp svullnar.

Lillplutten :-(

1 kommentar:

  1. Men , fy stackars lille Malcolm. Undrar verkligen vad det kan vara. Massor av kramar till honom. <3<3<3

    SvaraRadera