söndag 6 juni 2010

V30

I fredags gick vi in i v30 och nu känns det verkligen som att det börjar bli nära på riktigt för kalendern är i princip redan fullbokad ända fram till BF så tiden lär springa iväg.
Senaste dagarna har jag dessutom börjat känna mig ORDENTLIGT höggravid med trångt om plats i magen och en bebis som aktivt försöker gräva sig ut samtidigt som h*n sparkar i både revben och olika organ.
Just nu känner jag mig ungefär som jag gjorde i v37-38 när jag väntade Leia.

Sorry om ni hade sett fram emot veckans flodhästbild, men någon bild har jag inte att bjuda på idag...


V30

I magen:
Barnet producerar mer kroppsfett som gör att det verkar mindre rynkigt nu. Barnet förbereder sig också på andningen utanför mammans mage genom att härma andningsrörelser. Rörelserna är rytmiska och kan till och med göra att bebisen börjar hicka.

Hjärnan växer och veckar ihop sig mer och mer.

Vikt: 1.5-1.6 kg
Längd: 38 cm (från huvud till fot)

Mamma:
Att du ha en god hållning är viktigt för att minska belastningsskadorna på din rygg. Förstoppning är också ett vanligt problem. Det kan bero på att du motionerar mindre och att hormonet progesteron hämmar tarmrörelserna. Om du tar järntillskott så bidrar det också till trög mage. Motionera regelbundet, drick mycket vatten och ät fiberrik mat. Passa också på att börja ladda kolhydrater inför förlossningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar